Olen ollut teini-ikäisestä saakka hyvin itsenäinen ja yksin pärjääväinen. Nimenomaan yksin toimin hyvin, ihmissuhteissa olen epäonnistunut. Mietin juuri mitä teen kun palaan kotiin – minun täytyy sanoa ei eräälle ihmiselle, ja minua säälittää niin että se tuntuu ihan mahdottomalta. Mutta jos en opi sanomaan ei, kuljen näiden kiviriippojen ja juoppojen kanssa lopun elämäni.
Rajojen käsite ylipäänsä tuli minulle tutuksi vasta
kinkykulttuurin myötä. Kun nyt lähden, muutamaa ihanaa kokemusta ja monta
karvasta pettymystä rikkaampana, on ymmärrys rajoista suurin lahja mitä olen
näinä vuosina saanut. Näillä mittarilukemilla tulee mieleen, että mitä on
mahdollista enää oppia? Koko ikäni olen ollut ihmisten kanssa aivan kyvytön.
Vammani ovat syvällä, ja lähellä olevat ihmiset joutuvat
niistä eniten kärsimään. Surettaa, että terapiakorttikin on jo käytetty ja aika
epätaloudellisella tavalla. Psykoanalyysissä maksaa kalliin hinnan siitä että
saa ihmetellen kuunnella omaa ääntään päivästä toiseen: Miten tuota juttua
riittääkin ja noin koherentissa muodossa. Analyysin loputtua tuntui että
palikat jäivät esiin ja niiden kanssa pystyi jonkin verran itse toimimaan. Ehkä
ne ovat nyt kuitenkin jääneet niille sijoilleen ja niiden päälle on kasvanut
sammalta. Ensi syksynä tulee viisi vuotta Kelan tuen loppumisesta ja hoitosuhde
työterveyspsykologin kanssa on olemassa. Kolme terapiakertaa työterveydessä käytettävissä
ensi vuoden aikana. Asiat eivät siis ole oikeastaan hullummin. Enää pitäisi
löytää terapeutti, joka ymmärtää monisuhteisuutta, kinkyä ja ehkä
neuroepätyypillisyyttä. Olisi kauhean helpottavaa, jos vaikeuteeni toimia
ihmisten kanssa löytyisi luonnollinen selitys. Menestymiseni ammatissa, jossa
saan toimia valtaosin yksin ja tuijotella seiniä, selittyisi tavallaan samalla.
Mutta mietin myös, että jos minä olisin kirjolla, kuinka kapeaksi normaaliuden
alue oikein voi mennä?
Olen miettinyt äkillisiä mielialamuutoksiani, jotka ovat
aiheuttaneet eri muodoissaan ahdistusta ja pelkoa joissakin niistä
kanssaihmisistäni, jotka ovat tulleet lähelleni. En edelleenkään tiedä, onko
ympärilläni vain ollut ihmisiä, jotka eivät kestä sitä että toisella on ikäviä
tunteita, vai onko ”vika” minussa. Olenko niin kaukana omista tunteistani,
maskaan niin voimalla, että ei-toivotut tunteet kasvavat tietämättäni ja
paisuvat hallitsemattomiksi. Ehkä maskaaminen ei ole tässä oikea ilmaus. Ehkä
minulla on niin kova tarve miellyttää, niin harras toive sopusoinnusta, että
piilotan itseltäni omat tunteeni. Piilottaminen on tuhoisaa, oli piilossa
sitten mitä vain, positiivista tai negatiivista. Olen kieltänyt itseltäni oman
jalansijani, sillä se sisältää eripuran mahdollisuuden. Olen joskus leikkinyt
ajatuksella, että ainoa ihmissuhde jota voisin vielä kokeilla, olisi D/s
-suhde, jossa minulla olisi velvollisuus joka päivä tehdä rehellisesti tiliä
tuntemuksistani.
Raadollisemmin tilannettani tarkastellen, en ole enää kovin
nuori. Vaikka ihmissuhdeanarkismi onkin tavallaan syönyt heteroudeltani pohjan,
viehätyn edelleen seksuaalisesti voittopuolisesti miehistä. Tähänastisen
elämäni kumppanivalinnat ovat kosahtaneet siihen tosiasiaan, että olen nainut
omasta ammattikunnastani, jossa herkkyys kuuluu työkalupakkiin ja herkistä
miehistä suuri osa kompensoi herkkyyden aiheuttamaa maailmassaolon
mahdottomuutta alkoholilla. Nyt kun otetaan lukuun rajattomuuteni, täydellinen jalansijan
puute omassa elämässäni silloin kun siihen osallistuu joku toinenkin, voidaan
ymmärtää, miksi suhdehistoriani on niin surullinen kuin se on.
Tästä eteenpäin osaan ehkä sanoa ei juopoille, mutta
todennäköisyydet ovat minua vastaan. Miehistä suuri osa etsii itseään nuorempaa
ja/tai naisellista naista. Kun naiseuden alue kapenee samaa vauhtia kuin
normaaliuden, minä asetun ulkopuolelta katsottuna jo jonnekin kauas naiseuden
ulkopuolelle, vaikka itse olen asiaa ajateltuani päättänyt pitää kiinni
sukupuoli-identiteetistäni, joka määrittää minua suunnilleen yhtä paljon kuin määre
”maan asukas”. En ole queer, olen 1980-luvulta. En ole kasvaessani oppinut
odottamaan itseltäni naisellisuuden suhteen mitään, mikä tuntuisi vieraalta ja ajaisi
minua pois naiseudesta. Olen jo 13-vuotiaana löytänyt idolikseni Laurie
Andersonin, ja hän riitti vakuuttamaan minut siitä, että voin ilmaista itseäni
juuri siten kuin hyvältä tuntuu. Toinen roolimalli on onnekasta kyllä oma
äitini, joka kutsui itseään ”hyeenaksi” naisten joukossa. Siinä oli enemmän
oma-arvontuntoa kuin itsen arvostelua, niin ainakin toivon.
Yritän hieman selventää. Olen tässä ajatellut, että pitäisikö minunkin hyödyntää erilaisia määreitä, joita nykyään on tarjolla. Kuvaisivatko ne minua paremmin? Apagender, gender noncorfirming? Mitä on se naiseus, jota en tunne omakseni? Bimboutta? Jääkö naiseuden alueelle muuta? Mikä on se olemisen muoto, johon niin moni haluaa ottaa etäisyyttä? Onko kyse sukupolvesta, joka on kasvanut Toys’r’us -lelukaupan ilmapiirissä? Minä olin sydänjuuriani myöten järkyttynyt käydessäni mainitussa liikkeessä ensimmäistä kertaa noin vuonna 2005 ja nähdessäni vaaleanpunaisen prinsessapuolen ja sinisen toimintasankaripuolen. Mitään niin binääristä ei omassa lapsuudessani olisi voinut kuvitellakaan. Meillä oli kaikilla lappuhaalarit ja raitapaidat, eikä kukaan tehnyt numeroa siitä jos joku tyttö sattui pitämään ns. poikien leikeistä. En ole ennen tätä päivää edes tullut ajatelleeksi, että viehtymykseni juniin, jota ilmaisin omalla tavallani jo ennen kuin opin puhumaan, tulkittaisiin tänä päivänä poikamaiseksi. Myöskään se, että pukeuduin nuorena ja hoikkana ollessani miesten takkeihin ja mantteleihin, ei ollut mikään statementti. Minä vain tykkäsin niistä vaatteista. Toisaalta fanitin pienenä Sissi-keisarinnaa niin, että silmät kääntyivät päässä nurin tuijottaessa niitä ihania röyhelöitä. En millään saa päähäni, että sitä olisi pitänyt pitää mitenkään vähempiarvoisena.
Olen varmasti etuoikeutettu, jossain ”oikeiden naisten” (ei
hyeenojen) alueella meno oli ehkä normatiivisempaa. Lapsuuden perheessäni oli
paljon isoja ongelmia, mutta myös hyvä, luova, omintakeinen meininki. Ja yritän
ymmärtää, että olen etuoikeutettu myös siksi, että olen lopultakin voinut elää
naisena naisen elämää (kuten itse sen ymmärrän & mukaan lukien biologiset
ilmiöt kuten äitiys) ilman sukupuoleen liittyvää suurempaa ristiriitaa.
(Nuorena kokemani maailmassaolon mahdottomuuden saattaisin tulkita
kehodysforiaksi, jos eläisin nuoruuttani tänä päivänä. En kuitenkaan usko, että
identifioitumalla toisin olo olisi helpottanut.) Kun sanoin miettiväni,
pitäisikö minun hyödyntää eri määreitä, tämä varmasti särähtää jonkun korvaan.
Eihän identiteetissä siitä ole kysymys, ei sitä rakennella ja valita. Olen
pahoillani, että tämä pohdinta on niin perseestä. Nämä ovat kuitenkin ajatuksia
joita olen ajatellut. Olen pohtinut sukupuoltani kyseenalaistamismielessä
12-vuotiaasta asti silloin tällöin. Kai se on ok.
Mainitaan tässä nyt sekin, että haluaisin silti olla yksi
jätkistä. Minulle on kerran sanottu että olen. Ja ehkä sellaisia tilanteita
silloin tällöin on edelleen. Miksi joku nainen saa olla Daddy, mutta jos minä
haluan olla yksi jätkistä, niin se on sisäistettyä naisvihaa? Onko se
sisäistettyä naisvihaa, että ajattelen sen olevan sisäistettyä naisvihaa?
Haluan tässä kohtaa selventää, että jokainen saa määritellä
itsensä itse ja kunnioitan ei-binääristen oikeutta omaan identiteettiinsä. En
vain käsitä, mistä tämä nykyajan äärimmäinen binäärisyys on oikein kotoisin?
Kyllä minulla on vähän nostalginen kaipuu aikaan, jolloin
karvat saivat kasvaa ja vaatteen ja ihon välissä oli ilmaa. Itselläni siis
kasvaa ja on, mutta olen kai jo menneen maailman reliikki. Ja
heteromarkkinoilla ennuste on senkin vuoksi huono. Ja jokainen kinkki tekee
asian entistä monimutkaisemmaksi. Hetken jo luulin Japanin virkistäneen minua
niin, että palattuani ryhdyn uudella innolla seuranhakuun. Mutta nyt
vetäydyttyäni maaseudulle tuntuu kuin olisin siirtynyt eri universumiin.
Etäisyys tuntuu ainoalta oikealta.
Viidenkympin villitys ei ole mikään myytti. Se on
innoituksen tila, joka syntyy ristiriidasta mielikuvan ja todellisuuden
välillä. Kaikilla alle 50-vuotiailla on (tiedostamaton) mielikuva
50-vuotiaasta, ja se on suunnilleen ”ikäloppu”. Kun se sattuu omalle kohdalle,
sanotaan: Minusta ei tunnu yhtään 50-vuotiaalta! Ymmärsin tämän vasta oman
kokemuksen kautta. Oma kokemus omasta itsestä ei vastaa sitä mielikuvaa, joka itsellä
on ollut 50-vuotiaasta. Ja siitä seuraa voimantunne: olen sentään vielä elossa.
Myös tekosyyt saavat kyytiä. 40-vuotiaana voi ajatella olevansa liian vanha
aloittamaan kamppailulajia, mutta 50-vuotiaana on vastassa fakta, että jos sitä
ei aloita nyt, se jää kokematta.
Niinpä olen viidenkympin molemmin puolin lorttoillut ja
kinkyillyt niin paljon kuin näillä vajavaisilla taidoilla on pystynyt
ihmismaailmassa eksploraamaan.
Minulla oli ihania haaveita ja joitakin ihania hetkiä, jotka
menivät ohi.
Nyt tarvitsen rauhaa, tarvitsen sitä lisää. Haluan elämän,
jossa tärkeät asiat tai ehkä oikeammin oikea asenne on läsnä koko ajan, ei vain
randomisti siunaantuvina hetkinä. Haluan tasapainoa. Haluan, että
epämukavuusalueelle menemiseni palvelee jotain tarkoitusta ja siitä on oikeasti
hyötyä. Haluan keskittyä omaan juttuun, joka on niin oma, että sen mukana
tulevat epämukavuudetkin tuntuvat mielekkäiltä.
Kun nyt sanon että lähden, mitä sillä tarkoitan? Ehkä lähden
seuranhakumoodista, pariutumisoletuksesta, romantiikka- ja seksioletuksesta.
Voihan se olla ihan luonnollista, että mielihalut kohdistuvat eri asioihin eri
iässä. Olen onnekas, kun niin paljon hyvää oloa on ulottuvillani. Japanissa
olen oppinut hedonismia – vaikka se onkin välineellistä – kun hiljentyy
kylpylän kuumuudessa, jaksaa taas painaa koko viikon duunia peräsuoli pitkällä.
Jonkinlainen innokas asenne työhön ei kuitenkaan ole huono asia sekään. Ja se
ei ole vaikeaa, sillä rakastan työtäni.
Tarvitsen jonkinlaista rautakankimentaliteettia tähän
hetkeen.. että jotain kääntyisi uuteen asentoon edes asennepuolella. Olemassa
olevista ihmisistä en halua eroon ja käytännössä tuskinpa skenestäkään kovin
kauas.
Ehkä voisi olla helpottavaa myöntää, että en ole kovin yhteisöllinen ihminen.
Tätä kirjoittaessa luin Raisa Omaheimon kolumnin ja Sanna Aaltosen gradua jotka käsittelevät sisäistettyä naisvihaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Mitä mietit?